Di Attilio Pietrogiovanna
a)el
fen..no l’era el vent (fohn) del Sahara….na olta se sieghea da per tut,onde che
no rivea la falth,anca co le man inte per sot ai busch.L’era meio ae’ pra’ che
bosch.I cenia i confin dei pra’ e i li rispettea.Indea a siega’fin su sot ai
crep.El comun el dea le part de pra da siega’ in luna,dopo indea su per i piai,
versegala,therve e fin su a misuron sot caiada.Lontan se sieghea sol na olta e
dopo restea pascol,intorn ai paes trei olte.El mezzo di trasporto per portalo
inte talva’, l’era la testa.El fen..el pra’ l’era “valk a pede” per l’economia
dei paes.I pra’ i era come en bigliardo,come el green del campo da golf.Ghe
n’era calchedun de sofisticadi, che noi olea gnanca che te ndese a radici per
no fa bus.Tuti i cenia minimo na vaca,na feda el porthel.Caneve piene de
formai, poina, schith,botiro, bersole. A Digoman dopo guera l’era 140 anime e 40
vache.Chi che aea trei vache,el porthel e calche lares da taia’,i podea fa
studia’ i tosat. Ma bisognea tendeghe ,no se podea nda’ in Agort a straca’ la
piatha.In autuno cande chel gardith el era pien de foia per olva’,e se aea
fini’ de spande grasa ,el podea anca nevega’…
b)Dopo i ha scominthia’ad anda’ all’estero,e alora i
sieghea manco e semper pi vesin ai paes.Quindi pian..pian..no pi in
luna,mesuron,therve, versegala e cosi via.Nei pra’pi lontani se fea piantagion
..lares o peth a seconda dei posti.Calchedun no cenia pi la vaca,e i pra’ pi
scometh, i li dea in afit ai pi cometh.In autuno in base a quanti fas de fen
che se aea fat, se paghea con formai o botiro.
c) Nas en nof tipo de gestion “ le vache a
desguerna’”.I commercianti della zona i comprea tante vache e i le dea in giro
per i paes a chi che aea fen.La vaca la se mancenia,el lat el restea
all’affittuario.Naturalmente bisognea cenila polito e che l’aesse lat a bisogn
per pagase chel che la magnea.Se no l’era cosi’..i la cambiea.Chesto sistema el
aea na sosta estiva per porta’ le vache in montagna ,cosi’ i aea pi temp per
fase el fen.
d) I caseli con macchinari moderni, scrematrici
ecc..ecc..dato che l’era poch lat noi podea pi mancenise,masa spese, cosi’a
Oltach i sera el caselo,el lat, i pochi restadi i lo porta a Digoman ogni
di’. A Digoman l’era el caselo tut a man, manco spese , altri i se fea a
casa en cin de schith.
e)In chesto periodo le tanti pra da siega’e pochi
siegador.I omi i e’ ndati via a laora’,e i boce restadi i siega per tuti, cosi’
i se ciapa en franco.Se vet le prime falciatrici meccaniche.El fen che no vien
consuma’(da chi che no ha bestie a desguerna’) in primavera i lo venth.Arriva i
commercianti dala bassa co le imballatrici,i svoda i talva’ ei porta via
tut, en tant al quintal.Cosi’el talva el resta vodo per la prossima
staion.
f)Le vache le continua a cala’,ed anca el caselo de
Digoman el vien sera’.Chi che ha ancora calche bestia i se rangia a casa con na
piciola caldrola en cin de spress e de poina, in modo da consuma’ el lat.Fen
ghe ne da per tut, ma nessuni pi che siega. Tut chel che ocor, formai, lat,
poina se compra al merca’ , in botega o da calche ambulante chel gira i paes
na olta ala settimana. Intant i tosat de le scole i ghe domanda a la maestra
cal che le el alber che fa le botiglie/cartoi dal lat.
g)le drio tut a fini,anca le ultime vache le sparis. Se
siega i pra sol intorn a le case el rest tut abandona’.El comun per ceni’ en
cin net el manda fora na machina che siega e masenea tut ,e la asa tut inte
pra.Sta qua la va via dreta e no la rispeta i termen, cosi se perth anca chei.El
bosch el magna i paes, che i se spopola semper de pi ,le case le vien doprade
sol per le ferie e le deventa seconde case.Altre case vendude ai pindoi, fate
fora e doprade en cin l’ista’. Le stale le vien trasformade in garage, via
carpie,morone, fumer, caoth, fos de la pisina,salesa’,
gardith…
h)Fursi ho sbaglia’ titolo…Dalle stalle al ledamer…
speron de no..
Attilio Pietrogiovanna agosto 2012
Fedele cronistoria degli ultimi sessantanni nei paesi intorno all'Agnér (ma è successo lo stesso in tutto l'arco alpino, si è consumata una cultura, una civiltà millenaria!). Mah, così va il mondo, e i sociologi avranno ampio materiale di studio in merito!
RispondiEliminaRispondo con l'occasione a Luigi: i "pindoi" sono i villeggianti, o "foresti" in genere.
E approfitto per fare qualche domanda sui termini dialettali ad Attilio, di cui afferro il senso ma non il preciso significato:
gardith,
olvà,
desguernà,
carpie,
salesà.
Grazie in anticipo,
Giorgio
Ottavio ciao
Eliminagardith.. luogo dove venivano tenute le foglie secche per OLVA' fare il letto alle mucche. togliere le foglie "vecchie" e metterne di fresche.Desguerna' da Guerna' dare da mangiare e bere alle bestie, desguerna' per le bestie in "Affitto" Carpie luogo dove si metteva il fieno da mangiare alle mucche. Salesa' pavimento delle stalle fatto con sassi piantati nel terreno fino a coprire tutto il pavimento. ATTILIO
Veramente un bel racconto che testimonia la realta, sono anchio un medo pindol e ho provato soloun pò la fatica di portare il fieno la legna dal bosco spogliare i frassen portare il latte al caselo, mia zia era una capò della ghestapo però mi voleva tanto bene, sta di fatto che il primo dialetto che ho parlato e quello dei Rivanei con qualche vocabolo dei contha insegnatomi dalla zia la sera,non c'era la tv.
RispondiEliminaci scusiamo dell'inserimento di alcuni commenti in ritardo, avevamo alcuni problemi di connessione risolti solo nella giornata odierna.
RispondiEliminaSaluti.